Την Παρασκευή 15 Σεπτέμβρη 2017 πραγματοποιήθηκε συνάντηση των Δ.Σ. του Συλλόγου Φυσικών Κρήτης, του Περιφερειακού Τμήματος Κρήτης της Ένωσης Ελλήνων Χημικών και του Παραρτήματος Ηρακλείου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε με στόχο την διαβούλευση πάνω στις αλλαγές που δρομολογούνται στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Κοινή διαπίστωση των επιστημονικών ενώσεων είναι ότι δυστυχώς για ακόμα μια φορά, πραγματοποιούνται αλλαγές στην εκπαίδευση οι οποίες δεν λαμβάνουν υπόψη τις προτάσεις των επιστημονικών και εκπαιδευτικών φορέων, αλλά και τα συμπεράσματα του Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία. Το προτεινόμενο προσχέδιο προχωρά σε αλλαγές που στερούνται επιστημονικής και παιδαγωγικής βάσης. Η συγχώνευση δύο επιστημολογικά και μεθοδολογικά διαφορετικών αντικειμένων της Χημείας και Βιολογίας σε ένα ενιαία εξεταζόμενο μάθημα αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία. Η επιλογή τριών πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων από τους μαθητές της Γ Λυκείου με διάφορους συνδυασμούς, οδηγούν τους υποψηφίους στα Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία, χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις, η εισαγωγή σε τμήματα Χημείας ή Ιατρικής χωρίς γνώσεις Μαθηματικών, αλλά και η δυνατότητα εισαγωγής σε παιδαγωγικές σχολές χωρίς γνώσεις μαθηματικών και φυσικών επιστημών, μας δημιουργούν έντονους προβληματισμούς για τους μελλοντικούς επαγγελματίες και επιστήμονες αποφοίτους.
Σε μια εποχή που η θετικές επιστήμες θριαμβεύουν στο πεδίο της έρευνας και της τεχνολογίας καλούμαστε να προετοιμάσουμε τους νέους ανθρώπους, ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του μέλλοντος. Ο «επιστήμονας – πολίτης» πρέπει από το σχολείο να έχει βασικές γνώσεις για την διαχείριση των σύγχρονων προκλήσεων (διαχείριση νερού και φυσικών πόρων, διαχείριση αποβλήτων, νέα υλικά, φάρμακα, περιβάλλον), να αποκτήσει ικανότητες που ανεξάρτητα από τις σπουδές του θα τον κάνουν ικανό να σκέφτεται και να λαμβάνει αποφάσεις. Οι θετικές επιστήμες ιστορικά αποτέλεσαν την ατμομηχανή για την ανάπτυξη του κόσμου μας, καθώς η «μέθοδος» που χρησιμοποιούν και διδάσκουν είναι ικανή για να διαμορφώσει έναν ολοκληρωμένο και κριτικά σκεπτόμενο πολίτη. Είναι προφανές βέβαια ότι το νέο σχολείο πρέπει να εφοδιάσει τους μαθητές μας με τις καλύτερες γνώσεις σε κάθε επίπεδο, δεν υπάρχουν επιστήμες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας, άλλωστε στόχος του σχολείου πρέπει να είναι πάντα η γενική εκπαίδευση των αποφοίτων του και όχι μόνο η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η μάχη της πολιτικής ηγεσίας και των εκπαιδευτικών είναι να κάνουν κάθε γνωστικό αντικείμενο «γοητευτικό» για τον μαθητή, άρα μια μεγάλη συζήτηση που πρέπει να ανοίξει παράλληλα με την δομή του Λυκείου, είναι και το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων.
Ως επιστημονικές ενώσεις θετικών επιστημών καλούμε το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων να αποσύρει το σχέδιο νόμου , να πάρει πρωτοβουλίες για ουσιαστικό διάλογο με τους επιστημονικούς και παιδαγωγικούς φορείς. Όλοι μαζί έχουμε την ευθύνη για την διαμόρφωση μιας συνολικής πρότασης για το περιεχόμενο του σχολείου που θέλουμε. Χωρίς κατακερματισμούς και συντεχνιακές λογικές πρέπει σε ένα τραπέζι να βρούμε τον δρόμο που οδηγεί στην αναβάθμιση του Δημοσίου σχολείου. Η κοινωνία μας απαιτεί από όλους σοβαρότητα, καθώς η εκπαίδευση των παιδιών μας θα καθορίσει το μέλλον της πατρίδας μας.
Στα πλαίσια του Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κρήτης που θα πραγματοποιηθεί τις επόμενες μέρες στο νησί μας καταθέτουμε αυτές τις σκέψεις μας δημόσια και είμαστε στην διάθεση του της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, ώστε να ανταλλάξουμε απόψεις στα περιθώρια του Συνεδρίου. Μπροστά μας έχουμε την ευκαιρία να διαμορφώσουμε ένα σχολείο που θα βοηθά τον νέο στην κατανόηση του κόσμου, ένα σχολείο που θα προάγει τον ανθρώπινο πολιτισμό και θα δημιουργεί σκεπτόμενους και ολοκληρωμένους ανθρώπους. Την ευθύνη για αυτό το νέο σχολείο την έχουμε όλοι μας, μαχόμενοι εκπαιδευτικοί, επιστημονικές ενώσεις, γονείς, πανεπιστήμια, πολιτική ηγεσία. Μην χάσουμε πάλι την ευκαιρία.
Ηράκλειο 17 Σεπτέμβρη 2017
Σύλλογος Φυσικών Κρήτης
Περιφερειακό Τμήμα Ένωσης Ελλήνων Χημικών
Παράρτημα Ηρακλείου Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας