Δελτίο Τύπου – Εξεταζόμενα Μαθήματα
Πριν λίγες μέρες το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε ανακοινώσεις για την μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στην Α και Β Λυκείου, με εφαρμογή από το τρέχον σχολικό έτος. Με την απόφαση αυτή οι μαθητές Α και Β Λυκείου θα εξεταστούν γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις σε λιγότερα μαθήματα, μια πρακτική που έχει ακολουθηθεί τα τελευταία χρόνια και στο Γυμνάσιο.
Ο Υπουργός Παιδείας σε όλες τις δημόσιες τοποθετήσεις του μιλάει για ένα προβληματικό Λύκειο που έχει χάσει τον προσανατολισμό του, για ένα Λύκειο που δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε και για μια χαμένη Γενική Παιδεία στον βωμό των Πανελληνίων εξετάσεων και σε μεγάλο βαθμό έχει δίκιο. Άραγε αποτελεί αναβάθμιση ο διαχωρισμός των μαθημάτων με μοναδικό κριτήριο την εξέταση τους; Άραγε η επιλογή της μη εξέτασης Φυσικής και Χημείας στην Β Λυκείου, αποτελεί επιλογή αναβάθμισης της Γενικής Παιδείας των μαθητών μας; Άραγε η επιλογή της μη εξέτασης της Άλγεβρας και Γεωμετρίας από τους μαθητές της Θετικής Κατεύθυνσης αποτελεί επιλογή αναβάθμισης της μαθηματικής παιδείας των μαθητών μας;
Έχουμε εκφράσει πολλές φορές τον προβληματισμό μας για τον εξοβελισμό των Φυσικών Επιστημών από το δημόσιο σχολείο, τα τελευταία χρόνια. Σήμερα ζητάμε ξανά να τεθούν οι βάσεις για ένα σχολείο που θα εμπνέει τα παιδιά μας, ένα σχολείο χρήσιμο για την κοινωνία, για ένα σχολείο που θα προσφέρει ουσιαστική γενική παιδεία. Άρα το μεγάλο ζητούμενο σήμερα είναι το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων και όχι ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων. Το μεγάλο ζητούμενο είναι το τί θα πρέπει να μείνει στα παιδιά μας όταν στα 18 τους προχωρήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ας μην χαθεί πάλι η ευκαιρία να γίνει το σχολείο ο «πυρήνας» κάθε μεγάλης αλλαγής.
Μας είναι προφανές ότι το σχολείο του μέλλοντος δεν μπορεί να «χτιστεί» ούτε με τα υλικά του παρελθόντος με κοπτοραπτική βιβλίων, ούτε με λογικές εξυπηρέτησης συμφερόντων διάφορων ειδικοτήτων. Το πρόβλημα δεν είναι αν η Φυσική θα είναι υποχρεωτικό μάθημα για όλους, αλλά αν θέλουμε τα παιδιά μας να μάθουν πως λειτουργεί ο κόσμος γύρω τους και ποια τα δομικά συστατικά που τον θεμελίωσαν. Το πρόβλημα δεν είναι αν η Γεωμετρία θα είναι υποχρεωτική για όλους, αλλά αν θέλουμε τα παιδιά μας να μάθουν την «μέθοδο» και τους «κανόνες» που θα τους χρειαστούν στην ζωή τους.
Η κατάργηση των εξετάσεων δεν είναι λύση αναβάθμισης του Λυκείου, άλλωστε η αντίστοιχη κατάργηση στα Γυμνάσια, δεν έχει ακόμα αξιολογηθεί για να γνωρίζουμε τα αποτελέσματα της. Η αναβάθμιση και εμπλουτισμός των αναλυτικών προγραμμάτων, η επένδυση στις Φυσικές επιστήμες σε μια περίοδο που τα αποτελέσματα τους στην τεχνολογία θριαμβεύουν καθημερινά είναι ο δρόμος της αναβάθμισης.
Επιτέλους κ. Γαβρόγλου ακούστε τους μαχόμενους εκπαιδευτικούς και όχι τους γραφειοκράτες που απέχουν από τις σχολικές αίθουσες για πολλά χρόνια. Μείνετε στην ιστορία ως ο Υπουργός που θεμελίωσε το πραγματικά «νέο» και όχι ως ο Υπουργός που έκανε το Λύκειο μια αδιάφορη βαθμίδα της εκπαίδευσης και μια ακόμα γενιά χαμένη ανάμεσα σε «μεταρυθμίσεις».